Image of gearknop.jpg

LIFAN 250-4 - 2006

pr. 21/8-10 har den kørt 29700 km.
Image of lifan.jpg

Link til LIFAN i kina


Image of lifan191009.jpg
Image of lifandk.jpg
  Link til dansk importør

Motor: 2 Cyl. Luftkølet
4 takt
5 gear
Vægt netto: 165 kg.
Hastighed: max. 120 km/t
max last: 150 kg.
Motortype: 253FMM
Effekt: 13 kW / 15 N.m
Hjul: for: 110/90-16 bag: 130/90-15
Brændstofforbrug: 2,4l/ 100km (41,6 km/l) ved økonomisk kørsel.



Lifan 250-4 er mit daglige transportmiddel både sommer og vinter.
Den er købt hos  www.mc4you.dk.
Firmaet er dog i september 2009 gået konkurs.

Jeg fik hentet min Lifan i Frederiksværk 7/12-06.

Nedenfor er lidt billeder - fortrinsvis taget, når jeg har lavet et eller andet ved mortorcyklen. Ellers er det på siden med billeder fra Kinøjserklubbens træk og ture der løbende kommer billeder.

Min Lifan har været meget pålidelig, men på vej hjem fra lukning af Bakken 31.8.09, døde gearkassen på den.

Jeg købte en ny motor hos Sunpit A/S i Århus for kr. 3.000,- frit leveret - og incl. Starter, tændspoler, startrelæ og ny kaburator.

Image of lifan0912f.jpg


Image of lifan0912b.jpg

Billeder fra træf mv.
Image of lifan0912c.jpg


Tidligere blev fælgene leveret med en orange bemaling, men den nye sending havde da heldigvis alm. støbte alufælge.
De indfarvede sidetasker, motorbøjlen og vindskærmen er ekstraudstyr

Image of lifan0912d.jpg
Image of lifan0912e.jpg

Sissybar (ryglæn til passagere) er også ekstraudstyr

Standardudstyr: speedometer med triptæller, voltmeter, omdrejningstæller, digital gearvisning og tankmåler.

Image of lifan3112a.jpg
Bemærk knappen til garageportåbneren

Image of lifan3112c.jpg


Image of lifan3112b.jpg

Image of gearknop.jpg
Der begynder så småt at blive lidt trængsel i teknikrummet. Jeg har fået monteret tyverialarm og garageportåbner, samt lavet 12 volt  udtag i form af cigarettænderstik til mobillader mv.

Image of lifan3112d.jpg
For at undgå at topboksen kommer til at rage længere ud end bagagebæreren, har jeg lavet et par beslag der fremrykker ryglænet til passereren.

Topboks 28 liter - rummer fint hjelm mv.

Lifan leveres til det danske marked i en model, som ikke afviger ret meget fra den kineserne selv kører på, og det betyder at den er født med nogle sjove detaljer:

- Der er katastrofeblik, så alle blinklys kan tændes samtidig.

- Den har en funktion så når man bremser aktiveres blinklys bag på, med tre hurtige blink.

- Forbremsen er udstyret med trykregulator - en slags ABS funktion, så blokering skulle være næsten umulig.

- Man glemmer ikke at slukke blinklys - kontrollampen er lavet for at en døv kineser kan høre den.

MC4you var dog så flinke at fortælle hvordan man kunne slå flash-funktionen fra ved bremsning og slukke lyden ved blink.
Men den er typegodkendt i Danmark med disse funktioner.

En smart detalje er, at man med en simpel drejeknap kan bestemme hvor lang vandring grebet skal have.

Image of lifan0912g.jpg
Vælger til vandring på forbremse.

Image of lifan1703.jpg


Image of instument.jpg
Min efterhånden lidt "udvidede" instrumentering

Image of gearknop.jpg
Så fik jeg ordnet garagen

Image of varme1.jpg
Varmehåndtag fra T-Hansen - passer perfekt


Image of vind1.jpg

Image of blue1.jpg
Image of blue2.jpg


For at fjerne ressonanslyden (vibrationerne) i vindskærmen, har jeg lavet to stykker aluminium, som med gummimellemlæg er spændt på vindskærmen (skruet igennem). Det hjalp.

For sjov: Jeg har monteret to blå LED under tanken. Så motoren er oplyst af blåt lys om natten. (kan også ses om dagen)
Og effekten om natten..

Image of lifan200507a.jpg
Image of lifan200507c.jpg

Image of lifan200507b.jpg

Olietermometer (tryk på billedet for at forstørre)

Image of lifan210507a.jpg
Så kom min nye Harley-lygte på. Det var lidt besværligt, og kun fire multistik overlevede indtil videre, og må hænge i det fri bag ved lygten. Resten er loddet.
Og sikken en forskel. Nu sidder der en HS1 35w/35w pære, og den giver dobbelt så meget lys som den gamle også 35w pære.  Det må så tilskrives en rigtig forkromet metal-parabol.

Image of lifan170807c.jpg

Ny forlygte modtaget. En ægte Harley lygte fra en tysk chopper-bygger. Købt på Ebay.
Den originale i plastic, havde simpelt hen for dårligt fjernlys.

Image of lifan170807a.jpg
Pølsetasken sad oprindeligt med nogle læderstropper, der blev spændt rundt om gaffelbenet. Men da andre har haft problemer med rust under stropperne, har jeg fjernet dem helt.
Nu sidder pølsetasken med to M6 rustfri bolte skruet gennem tasken indefra.

Image of vind2.jpg

I det originale lygtehus var der masser af  plads til de utallige samlestik, men i den nye lygte, er parabolen meget dybere, så selv om lygtehuset næsten er samme størrelse, kan ledningerne ikke være der.
Så jeg er igang med at klippe alle multistik og samlemuffer af, og lodde ledningerne i stedet for. Det har vel så den positive bi-effekt, at jeg slipper for løse forbindelser i fremtiden.

Image of lifan170807b.jpg
Og på bagsiden: en rustfri møtrik, og det hele samlet i kobberfedt, for at forhindre rust.

Image of vind3.jpg

Min skulle da også have et andet horn, end det originale "knallerthorn".
Dette fandt jeg på et Tjekkisk loppemarked, og skulle efter sigende være til en Volga.
Det lyder i hvert fald anderledes
.

5/10-07 Så fik jeg savet lidt af vindskærmen. Primært for at mindske luftmodstanden.
Jeg er ikke sikker på, om der skal tages lidt mere af i siderne, for at den kan skåstilles lidt mere.

Den nye vindskærm (taget fra en lidt dum vinkel der gør at den ser skæv ud)


Image of lys1.jpg

Image of lys2.jpg
Image of lys3.jpg

Så fik jeg jeg lidt tid til overs igen: Indbygget 2 klare 3mm lysdioder i min styrtbøjle.


Image of gpshld.jpg
Image of motorny1.jpg
Image of motorny2.jpg

Akrylholder til GPS.
Holderen er bukket i akryl, og holder GSP'en tør uanset vejr og vind.

5/9-09 - Ny motor ankommet

Montering af ny motor