|
pr. 21/8-10 har den kørt 29700 km.
|
|
|
|
|
Motor: 2 Cyl. Luftkølet 4 takt 5 gear Vægt netto: 165 kg. Hastighed: max. 120 km/t max
last: 150 kg. Motortype: 253FMM Effekt: 13 kW / 15 N.m Hjul: for: 110/90-16 bag: 130/90-15 Brændstofforbrug:
2,4l/ 100km (41,6 km/l) ved økonomisk kørsel.
|
|
Lifan 250-4 er mit daglige transportmiddel både sommer og vinter. Den er købt hos www.mc4you.dk.
Firmaet er dog i september 2009 gået konkurs.
Jeg fik hentet min Lifan i Frederiksværk 7/12-06.
Nedenfor er lidt billeder - fortrinsvis taget, når jeg har lavet et eller andet ved mortorcyklen.
Ellers er det på siden med billeder fra Kinøjserklubbens træk og ture der løbende kommer billeder.
Min Lifan har været meget pålidelig, men på vej hjem fra lukning af Bakken 31.8.09, døde gearkassen på
den.
Jeg købte en ny motor hos Sunpit A/S i Århus for kr. 3.000,- frit leveret - og incl. Starter,
tændspoler, startrelæ og ny kaburator.
|
|
|
Tidligere blev fælgene leveret med en orange bemaling, men den nye sending havde da heldigvis alm.
støbte alufælge.
|
|
De indfarvede sidetasker, motorbøjlen og vindskærmen er ekstraudstyr
|
|
Sissybar (ryglæn til passagere) er også ekstraudstyr
|
|
Standardudstyr: speedometer med triptæller, voltmeter, omdrejningstæller, digital gearvisning og tankmåler.
|
|
Bemærk knappen til garageportåbneren
|
|
|
|
|
Der begynder så småt at blive lidt trængsel i teknikrummet. Jeg har fået monteret tyverialarm og garageportåbner,
samt lavet 12 volt udtag i form af cigarettænderstik til mobillader mv.
|
For at undgå at topboksen kommer til at rage længere ud end bagagebæreren, har jeg lavet et par beslag
der fremrykker ryglænet til passereren.
|
|
Topboks 28 liter - rummer fint hjelm mv.
|
Lifan leveres til det danske marked i en model, som ikke afviger ret meget fra den kineserne selv kører
på, og det betyder at den er født med nogle sjove detaljer:
- Der er katastrofeblik, så alle blinklys
kan tændes samtidig.
- Den har en funktion så når man bremser aktiveres blinklys bag på, med tre
hurtige blink.
- Forbremsen er udstyret med trykregulator - en slags ABS funktion, så blokering
skulle være næsten umulig.
- Man glemmer ikke at slukke blinklys - kontrollampen er lavet for
at en døv kineser kan høre den.
MC4you var dog så flinke at fortælle hvordan man kunne slå flash-funktionen
fra ved bremsning og slukke lyden ved blink. Men den er typegodkendt i Danmark med disse funktioner.
En smart detalje er, at man med en simpel drejeknap kan bestemme hvor lang vandring grebet skal have.
|
|
Vælger til vandring på forbremse.
|
|
Min efterhånden lidt "udvidede" instrumentering
|
|
|
Så fik jeg ordnet garagen
|
Varmehåndtag fra T-Hansen - passer perfekt
|
|
For at fjerne ressonanslyden (vibrationerne) i vindskærmen, har jeg lavet to stykker aluminium, som
med gummimellemlæg er spændt på vindskærmen (skruet igennem). Det hjalp.
|
|
For sjov: Jeg har monteret to blå LED under tanken. Så motoren er oplyst af blåt lys om natten. (kan
også ses om dagen)
|
|
|
Olietermometer (tryk på billedet for at forstørre)
|
Så kom min nye Harley-lygte på. Det var lidt besværligt, og kun fire multistik overlevede indtil videre,
og må hænge i det fri bag ved lygten. Resten er loddet. Og sikken en forskel. Nu sidder der en HS1
35w/35w pære, og den giver dobbelt så meget lys som den gamle også 35w pære. Det må så tilskrives en
rigtig forkromet metal-parabol.
|
|
Ny forlygte modtaget. En ægte Harley lygte fra en tysk chopper-bygger. Købt på Ebay. Den originale
i plastic, havde simpelt hen for dårligt fjernlys.
|
Pølsetasken sad oprindeligt med nogle læderstropper, der blev spændt rundt om gaffelbenet. Men da
andre har haft problemer med rust under stropperne, har jeg fjernet dem helt. Nu sidder pølsetasken
med to M6 rustfri bolte skruet gennem tasken indefra.
|
|
I det originale lygtehus var der masser af plads til de utallige samlestik, men i den nye lygte,
er parabolen meget dybere, så selv om lygtehuset næsten er samme størrelse, kan ledningerne ikke være
der. Så jeg er igang med at klippe alle multistik og samlemuffer af, og lodde ledningerne i stedet
for. Det har vel så den positive bi-effekt, at jeg slipper for løse forbindelser i fremtiden.
|
Og på bagsiden: en rustfri møtrik, og det hele samlet i kobberfedt, for at forhindre rust.
|
|
Min skulle da også have et andet horn, end det originale "knallerthorn". Dette fandt jeg på et
Tjekkisk loppemarked, og skulle efter sigende være til en Volga. Det lyder i hvert fald anderledes.
|
|
5/10-07 Så fik jeg savet lidt af vindskærmen. Primært for at mindske luftmodstanden. Jeg er ikke
sikker på, om der skal tages lidt mere af i siderne, for at den kan skåstilles lidt mere.
|
|
Den nye vindskærm (taget fra en lidt dum vinkel der gør at den ser skæv ud)
|
|
Så fik jeg jeg lidt tid til overs igen: Indbygget 2 klare 3mm lysdioder i min styrtbøjle.
|
Akrylholder til GPS. Holderen er bukket i akryl, og holder GSP'en tør uanset vejr og vind.
|
|
5/9-09 - Ny motor ankommet
|
|
|
|